This article aims to focus on health museums as a building type which is introduced to the architectural medium at the beginning of 20th century by modern thinking, the ideal of creating a healthy society as the guarantee of progress and development. Health museums provided representation for the concepts of modernity and hygiene in built environment by being spaces displaying bodies, diseases, subjects on hygiene and medical developments.
As a modest building with its scale and content, İzmir Health Exhibition building in İzmir Fair will be analyzed to show how it contributed to 1920s and 1930s modern architecture in Turkey, what were the messages representational meanings transmitted. The existence of this building, constructed in 1937 in İzmir, should be comprehended through health policies all around the world, social engineering efforts and the process of modernization. The building points out a use that is produced by modern architecture, but today it is a type waning popularity in contemporary world. Looking back into this building today helps us to understand rising and declining values of modernity on the discourse of hygiene and its effect on the field of architecture. Thus, the contribution of İzmir Health Exhibition building to early modern Turkish architecture will be discussed by considering similar exhibitions and museums around the world.
Bu makale, modern düşüncenin, 20.yy başında ilerlemenin, gelişmenin garantisi olarak görülen sağlıklı bir toplum yaratma idealinin, mimarlık ortamına kazandırdığı bir yapı tipi olarak sağlık müzelerine yakından bakmayı amaçlar. Sağlık müzeleri bedenin, bedenle ilişkili hastalık ve hijyen konularının, tıbbi gelişmelerin teşhir edildiği mekanlar olarak, modernite ve hijyen kavramlarının yapılı çevrede temsiliyet kazanmasını sağlamıştır.
Makalede bugün İzmir Fuar alanı içinde ölçeği ve içeriği ile mütevazı bir biçimde yer alan İzmir Sağlık Sergisi yapısının, 1920’lerin ve 1930’ların Türk mimarlık tarihine hangi temsillerle ve mesajlarla katıldığı ve nasıl onun parçası olmayı başardığı analiz edilecektir. 1937 yılında İzmir’de inşa edilmiş olan bu yapının varlık sebebini o dönemde tüm dünyadaki sağlık politikaları, toplum mühendisliği çabaları ve modernleşme sürecinin bir parçası olarak görmek gerekir. Bugün, başka bir kullanım ile varlığını sürdüren yapı modern mimarlığın ürettiği ancak bugün çağdaş dünyada popülerliği zayıflamış bir yapı tipine işaret eder. Bu yapıya dönüp tekrar bakmak modernliğin yükselen ve değer kaybeden hijyen alanındaki söylemlerini ve onun mimarlık alanına etkisini analiz etmemizi sağlayacaktır. Bu sebeple, yazıda dünya üzerindeki benzer sergi ve müzelerin temsiliyetleri ile birlikte İzmir Sağlık Sergisi yapısının Erken Cumhuriyet Türk Mimarlığı’na katkısı tartışılacaktır.