E-ISSN: 1309-6915
Volume : 12 Issue : 1 Year : 2024
Quick Search
Two Faces of Contextualism: a Review of of Contextualism in a World with Chamfered Peaks and Valleys [Megaron]
Megaron. 2017; 12(1): 57-66 | DOI: 10.5505/megaron.2017.82957

Two Faces of Contextualism: a Review of of Contextualism in a World with Chamfered Peaks and Valleys

Ülkü Özten, Hakan Anay
Eskisehir Osmangazi University

The present study is concerned with a body of studies in architecture called Contextualism. As its departure point, the study takes context and Contextualism as these concepts were defined in Collage City and in their conceptualizations between 1960s and 1980s before their transformation. The main aim of the study is to create a survey of Contextualism with reference to two distinct frameworks from the field of art, often referred to as “Contextualism,” “contextualist(ic) criticism” and “aesthetical contextualism.” In the study, architectural contextualism is briefly reviewed from a historical perspective. Following this, the ideas of context and contextualism are examined with reference to aforementioned two intellectual sources to constitute a framework as a basis for the survey. With reference to this framework, departing from the main problems addressed by contextualism, an updated survey of the main notions of contextualism is being made. What is proposed is an inclusive expanded reading of contextualism and beyond the reductionist; by having a superficial understanding of contextualism this interpretation provides us an inclusive worldview, an understanding and an operational model concerning architecture and architectural design.

Keywords: Context, Contextualism, Collage City, Colin Rowe, Globalization

Bağlamsalcılığın İki Yüzü: Tepeleri ve Vadileri Pahlanmış bir Dünyada Bağlamsalcılık Hususuna Yeniden bir Bakış

Ülkü Özten, Hakan Anay
Eskişehir Osmangazi Üniversitesi

Bu çalışma genel bir bakışla, mimarlık alanında bağlamsalcılık olarak nitelendirilen bir yaklaşımlar bütünüyle ilişkilidir. Çalışma çıkış noktası olan bağlam ve bağlamsalcılığı Colin Rowe ve Fred Koetter’ce Collage City’de tariflendiği ve özellikle 1960’lardan 1980’lerdeki dönüşümüne kadarki kavramsallaştırmalarıyla alır. Çalışmanın ana amacı bağlamsalcılığın sanat alanında “bağlamsalcılık,” “bağlamsalcı eleştiri,” “estetik bağlamsalcılık” gibi isimlerle anılan, iki ayrı çerçeveye referanslı yeni bir okumasını yapmaktır. Çalışmada, mimari bağlamsalcılık tarihsel perspektifte kısaca gözden geçirilmiştir. Bunu takiben bağlam ve bağlamsalcılık düşünceleri, amaçlanan yeni okumaya bir çerçeve oluşturacak şekilde, yukarıda sözü edilen iki farklı ancak ilişkili temel entelektüel çerçeve temelinde incelenmiştir. Oluşturulan çerçeve bağlamında, bağlamsalcılığın hedeflediği ana sorunlardan hareketle temel kavramları yeniden yorumlanmıştır. Bu yorumlamanın bağlamsalcılığın kapsayıcı, genişletilmiş bir yeniden-okuması olduğu, bağlamsalcılığın sınırlı, indirgemeci ve yüzeysel yorumlarının ötesinde mimarlığa ve mimari tasarıma dair bir kapsayıcı dünya görüşü, bir kavrayış ve uygulamaya yönelik bir model sunduğu düşünülmektedir.

Anahtar Kelimeler: Bağlam, Bağlamsalcılık, Kolaj Kent, Colin Rowe, Küreselleşme

Corresponding Author: Hakan Anay, Türkiye
Manuscript Language: Turkish
×
APA
NLM
AMA
MLA
Chicago
Copied!
CITE